Τι είναι η Εργοθεραπεία

Η εργοθεραπεία είναι ένα επάγγελμα που ασχολείται με την προώθηση της υγείας μέσω της χρήσης σκόπιμων δραστηριοτήτων. Ο κύριος σκοπός της είναι να βοηθήσει το άτομο να κατακτήσει το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας σε όλους τους τομείς της ζωής του.

Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών πρέπει να απευθυνθούμε σε Εργοθεραπευτή αν ένα παιδί παρουσιάζει τρείς  ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:

1.      Έχει αδεξιότητα, πέφτει κάτω συχνά και εύκολα, δεν έχει καλή ισορροπία.

2.      Δυσκολεύεται να  παίξει με παιχνίδια κατάλληλα για την ηλικία του.

3.      Έχει δυσκολία  να υπολογίσει τη θέση του στο χώρο και σκοντάφτει  πάνω σε έπιπλα ή σε άλλους, σπάει τα παιχνίδια του.

4.      Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει τις δεξιότητες που απατούνται για να πλυθεί, να φάει, να ντυθεί, να πάει μόνο του στην τουαλέτα,

5.      Έχει δυσκολία να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες, δείχνει να μην ακούει.

6.      Δυσκολεύεται στην ανάπτυξη του λόγου (δυσκολία στην άρθρωση και δυσνόητη ομιλία).

7.      Έχει μειωμένο μυϊκό τόνο παρουσιάζεται άτονο – χαλαρό – πλαδαρό – αδύναμο).

8.      Έχει δυσκολία  να συγκεντρωθεί σε μία δραστηριότητα ή συγκεντρώνεται υπερβολικά και δεν μπορεί να μεταβεί σε άλλη.

9.      Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο (συντονισμό χεριού), να φτιάξει πάζλ, να κόψει με ψαλίδι.

10.    Δυσκολεύεται να κάνει φίλους (δείχνει ντροπαλός) ή κάνει με μικρότερα ή μεγαλύτερα παιδιά.

11.    Έχει δυσκολία να ηρεμήσει και είναι υπερκινητικό.

12.    Έχει ευαισθησία σε έντονες οσμές, γεύσεις, θορύβους ή στο άγγιγμα.

13.    Δυσκολεύεται να αφομοιώσει καινούρια πράγματα, χρειάζεται πολύ εξάσκηση για να μάθει και να  κατακτήσει κάτι καινούριο.

14.    Αντιστρέφει τα γράμματα και τους αριθμούς.

15.    Δεν αφήνει κενά μεταξύ των λέξεων, έχεικακό γραφικό χαρακτήρα.

16.    Δυσκολεύεται να ολοκληρώσει τη σχολική του εργασία (παρουσιάζει διάσπαση – υπερκινητικότητα).

17.    Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση και ματαιώνεται εύκολα.

18.    Αποφεύγει να βρίσκεται στην παιδική χαρά.

19.    Έχει δυσκολίες στον ύπνο και στο φαγητό.

20.    Είναι πολύ ήσυχο, έχει παθητική στάση και απομονώνεται.

 

Η Εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά που έχουν δυσκολία στους παρακάτω τομείς:

 •    Κινητικός τομέας (λεπτές και αδρές κινήσεις)

  1. Παρουσιάζουν αδεξιότητα σε λεπτές και αδρές κινήσεις.
  2. Έχουν δυσκολία στο να διατηρούν την ισορροπία, δηλαδή πέφτουν εύκολα.
  3. Έχουν φτωχό έλεγχο στις λεπτές κινήσεις («ανώριμη τριποδική λαβή», παζλ, δυσκολία να κόψουν με ψαλίδι).
  4. Δυσκολεύονται να οργανώσουν τις κινήσεις τους μέσα σε ένα χώρο (δυσκολία κινητικού σχεδιασμού).
  5. Έχουν δυσκολία  στον αμφίπλευρο συντονισμό, (δηλαδή να χρησιμοποιούν και τις δυο πλευρές του σώματος  π.χ. να βάζουν νερό από την κανάτα στο ποτήρι που κρατούν στο άλλο χέρι)

 

 •    Γραφοκινητικές δεξιότητες (Λόγος – Ανάγνωση – Γραφή)

  1. Δυσκολεύονται να αφηγηθούν μια ιστορία.
  2. Δεν καταφέρνουν να κατανοήσουν εύκολα τις προφορικές εντολές (δυσκολία στο να κατανοήσει προφορικές εντολές).
  3. Παρουσιάζουν αργή ανάγνωση, μη αναγνώριση γραμμάτων-λέξεων, μη κατανόηση νοήματος κειμένου.
  4. Έχουν δυσκολία στη γραφή (δεν τηρούν αποστάσεις, έχουν  κακό γραφικό χαρακτήρα).
  5. Αντιγράφουν με δυσκολία μια πρόταση.
  6. Δεν μπορούν να συνθέσουν εύκολα μια πρόταση, έκθεση.
  7. Παρουσιάζουν πρόβλημα στην ορθογραφία

 

•    Γνωστικές δεξιότητες

  1. Δεν μπορούν να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα βασικά χρώματα και σχήματα.
  2. Δεν έχουν  καλή ακουστική και οπτική αντίληψη
  3. Δεν αναγνωρίζουν  γράμματα και αριθμούς.
  4. Δεν αντιλαμβάνονται το φύλο τους.
  5. Δεν  μπορούν να συγκεντρώνονται σε μια δραστηριότητα.
  6. Δεν μπορούν να ακλουθούν  οδηγίες σε 3-4 σκέλη

 

•   Δραστηριότητες καθημερινής ζωής - Αυτοφροντίδα

  1. Έχουν δυσχέρειαστη σίτιση, ένδυση-απόδυση.
  2. Δεν έχουν έλεγχο σφιγκτήρων.
  3. Παραμελούν την προσωπική υγιεινή και περιποίηση.
  4. Αποφεύγουν την υγιεινή τουαλέτας.

Βρείτε μας παντού!